Vse, kar niste vedeli o Magni, pa bi morali

Tretji največji svetovni proizvajalec avtomobilov je septembra 2016 napovedoval 1,24 milijarde evrov vredno investicijo v novo tovarno avtomobilov v Hočah, ki bi v regijo pripeljala 3000 novih delovnih mest. A sledili so številni zapleti, ki so omajali investicijo in pod vprašaj postavili otvoritev težko pričakovanega obrata.

Kmalu po pompozni najavi, prvi zapleti

Pred dvema letom so mediji množično poročali o veliki investiciji Magne International, ki naj bi zgradila nov avtomobilski obrat in v vzhodno regijo pripeljala številna nova delovna mesta. S tem bi povečali kapacitete in razbremenili obstoječo tovarno v Gradcu, kjer ni več možnosti za širjenje proizvodnje, medtem ko podjetje uspešno pridobiva nove posle za izdelavo vozil. Minister Počivalšek je decembra 2017 poudaril: “Želim si vseh investicij, toda tisti, ki želi investirati, mora povedati, kar želi. Po začetku prve faze sem imel priložnost obiskati sedež Magne v Kanadi, kjer smo si lahko iz prve roke ogledali njihove razvojne črte. Verjamem, da bo ta zadeva šla naprej kot predvideno,” je povedal Počivalšek.

A kljub ministrovem obisku Kanade so se kmalu pojavile prve nevšečnosti. Prvi očitki so se nanašali na lokacijo za gradnjo tovarne, saj naj bi namesto proizvodne cone ali zemljišča nekdanjih industrijskih podjetij v stečaju izbrali prvovrstna kmetijska zemljišča na lokaciji Hoče-Slivnica. Sprejeli so tudi zakon, ki med drugim predvideva tudi razlastitev imetnikov kmetijskih zemljišč.  A nesoglasja so rešili in pridobili gradbeno dovoljenje. “25.avgusta 2017 so plačali 585 tisoč, gradbeno dovoljenje pa je bilo izdano 10.oktobra,” je februarja lani navedel župan Občine Hoče – Slivnica Marko Soršak.

Magna Hoče
Magna Hoče (foto: net tv)

Ob visokih zneskih pa se ni smejalo samo hoškemu županu, ampak tudi nekdanjemu mariborskemu županu Andreju Fištravcu. “Javna podjetja bodo imel aveč dela – Nigrad, Snaga, amriborski vodovod itn. Sama pozicija tovarne v neki občini sama po sebi ne pomeni, da je pridobitev samo za to občino, ampak za celo regijo,” je razložil nekdanji mariborski župan Andrej Fištravec.

Objekt zgrajen tri tedne pred rokom, začetek obratovanja pa se odmika

Marca lani so predstavniki Pomgrada  celo tri tedne pre rokom pompozno predali novo halo družbi Dürr, ki je začela z montažo notranje opreme. “Posebno smo ponosni, da smo se uspeli držati zastavljenih rokov. V bistvu smo zaključili 3 tedne pred rokom. Še enkrat bi želel poudariti dobro sodelovanje med vsemi našimi slovenskimi partnerji,” je povedal vodja projekta MaDavid gna Nukleus David Adams.

Objekt je bil zgrajen 3 tedne pred rokom, a tik pred koncem se ponovno zapleta. VIR: Net TV

Dobro sodelovanja pa je kmalu dobilo grenak priokus. Na plano so vse pogosteje pričeli prihajati ekološki pomisleki investicije – najprej zaradi sečnje gozda v Rogozi, nato se je na strani nasprotnikov projekta vpletel znani novinar Bojan Požar in skupaj z odvetnikom Matozem v imenu treh kmetov na Ustavno sodišče vložil zahtevo za oceno ustavnosti zakona Lex Magna. Tik pred odprtjem je nevladna organizacija Regionalno okoljsko združenje okoljevarstvenikov (ROVO) vložila pritožbo na magnino okoljevarstveno dovoljenje. A so tudi okoljske ovire uspešno premagali. “Zaupam obema ministroma, g. Marinčku in g. Resmanu. Predlog je potrebno dati v proceduro, da bo vlada obravnavala in da bodo lahko v roku 20-ih dneh začeli s poskusno proizvodnjo in kasneje še s serijsko proizvodnjo,” je bil prepričan Soršak. A država zakona ni spremenila, Marinček pa je od nadaljnih pritožb odstopil v imenu delavcev, ki bodo pri morebitnih nadaljnih ukrepih ostali brez službe.

Magna je državo stala veliko, zato umik ne pride v poštev

Projekt Magna je največji projekt v zadnjem času, česar se zaveda tudi država, ki je sklenila dodeliti 18,61 milijona evrov finančne spodbude za postavitev lakirnice v Hočah. Celotna naložba naj bi bila vredna 146,4 milijona, kar je za Slovenijo ključnega pomena tudi po OECD kazalnikih, kjer v družbi konkurenčnih držav glede na znesek vhodnih tujih neposrednih investicij na zadnjem mestu. “Znaša približno 30 odstotkov od BDP, povprečje EU je 49 odstotkov, pri čemer so vse primerljive vzhodno-evropske države nad nami po tem indikatorju. Se pravi nad 40 odstotkov BDP. Prav tako je pomembno pogledati tudi rast tujih nepsorednih invesgticij. Za leto 2016 podatki akžejo, da je rast upadla za 25 odsotkov v primerjavi s predhodnim letom,” je razložila predstojnica inštituta za ekonomske odnose s tujino na Ekonomsko -poslovni fakulteti v Mariboru dr. Romana Korez Vide.

Počivalšek napoveduje drugo fazo Magne, medtem ko se začetek prve faze odmika

Projekt ima močno državno in lokalno podporo. Rezultati ankete, ki je bila izvedena med občani Hoče-Slivnica so pokazali, kar 88 odstotno podporo projektu, minister za gospodarstvo pa tudi že kuje načrte o naslednjih fazah gradnje Magne. “Verjamem, da bo v začetku tega leta Magna začela z proizvodnjo. Bolj pomembno je to,d a so začeli proces pridobivanja za okoljevarstvenega dovoljenja za drugo fazo. Popolno zadovoljstvo pa bo, ko bodo dosegli tretjo fazo,” je napovedal minister za gosodarstvo Zdravko Počivakšek.

Medtem ko slovenski funkcionarji napovedujejo začetek obratovanja v Hočah marca letos, v Gradcu trdijo, da bodo del hoške proizvodnje začasno opravljali v graški tovarni z uvedbo dodatnih izmen. Tako kljub številnim političnim in gospodarskim aktivnostim, velikim finančnim vložkom, spremenjenim zakonom in okoljevarstvenim pritiskom zgodba Magne za zdaj costaja brez epiloga.

Da bodo vedeli še drugi....

leave a reply